Wednesday, January 26, 2011

kerja budak praktikal & kejujuran

heh..
tjuknya......kemain deh!

sini aku nk story baeek pnyer!

korg nk tau apa sbnqnya qeja2 bdk praktikal ni..
kajian tlh dibuat oleh aku sendiri bahawasanya.. bila tiba time praktikal ni.. ramai bdk prak ni kerjanya menhapdet blog. x percaya?
lihat sj.. stiap kali aku menjelajah ke tingkat2 lain dn perlu kawtim ngan bdk2 prak.. yg depa tgh bt kt depan lappy memasing (ahh.xkiqa la lappy depa ka komputer pjbt ka) yg depa tgh bt adelah menghapdet blog.. ataupun menjelajah ke blog org len...
yelahhh.. dh xblh nk bukak fb.. pelagie.. hapdet blog lah kejenye.. pssst! jgn bgtau org... aku pn penghapdet blog yg tegar gak time praktikal ni. kuangkuangkuang!!!

hahaa...

ok.. kerja budak praktikal xdak kena mengena dgn kejujuran langsung!

tajuk kejujuran tu adelah utk org yg menjuai2 nih..
haihhh.. pantang aku bla juai bab makanan ni nk menipo!
aku bkn tuduh hokeyhh...tp start from semalam aku dh rasa lain mcm mkn benda yg selalu aku mkn tu. (ok. utk pengetahuan korang yg wujud nih.. aku suka mkn cucuk2 yg dibeli dkt dgn ofis aku ni. biasanya time rehat klu terasa nk mkn benda tuh. aku beli dulu n mkn kt food court dgn kwn2. yelah. aku xmkn nasik..larat lah sgt nk mkn bihun sup hari2. cemuih aku!)

ok balik kpd story td.
smlm aku teringat resipi yg aku ceduk dr blog some1 ni psl bt yong tau foo.. aku xsuka yg beli sbbnya ko tau lah kn.. cina mengkonker bidang mknan cmtu.. then as like aku dh kata td.. kdg2 org yg menjual ni xkisah stoknya diambik dr org cina. ehhh..aku xlalu lahh.... xboleh diterima dek tekak ni ha..

aku xigt time tu sem bopa aku kt uitm. tp msa ada karnival.. erkk.. karnival haper2 tah.. aku xigt gak.. ada sorg akak ni jual mender2 cucuk2 ni.. disebabkan open dapur.. mmg aku nmpk dia tgah tunggang bebola tu dlm kuali yg penuh dgn minyak panas. the prob is.. plastik tu aku nengok lain mcm hajer! mmgla tgk dr jauh (xlah jauh sgt) mata aku ni pn blh tahan tahap ketajamannya tau....! ntahlah.. bkn nk fitnah eh.. tp cara plastik cmtu.. aku pn xtau brand apa. yg pasti brand xfofular.... (aku klu brand selain Ayamas or Ramlee or yg ada cop halal gedabak ni aku xmakan...was2---klu dh was2 tu jdik haram kt aku. yg korg yg xwas2 ni lantakkklahhh) pstt>> tiada kena mengena dgn yg tlah meninggal duniaaa...

ehh.. dh melalut jaoh nih..
ok
ok
back to the story

smlm aku tgk sosej cucuk2 yg aku beli tu.. merah semacam jek. sblum ni takdetakde merah cmtu hah.. aku mmg cuak ar.. tp aku ni.. dh cuak telan jgak dgn konfidennya. haram hukumnya inuya hoih! aku dh taaaanak beli!!! tanaaaaaak!! insap den.. insap....!

eh. td cita yong tau foo kan? heh aku ni..
ok. yong tau foo kn gunakn benda2 ni nk btnya. so aku tnyala abg yg jga kedai tu.. psst.. abang tu ensem okayhh.. dia dh jg kedai tu sejak aku dok skolah menengah lagik.. ensem..

eh.. melalut..melalut....

then aku tnya abg tu.. ada x yg sejuk beku pnya (frozen lah)
dia geleng kepala muka serius plus tension (apa yg dia tension aku tatau)
dia kata takdak..

ok..
tp biasanya dulu ada tau..

assumption aku adelah depa (refer to tokei dia bkn dia)
almost to bankrupt or smthing dh or like that lahh..
dan dorg mb ambik stok yg dibeli dr tah mana2..
sbb rasa dia xcm dlu..
and yg pasti aku dh start was2 dgn dorg ni..

so..
conclusionnya. aku akn kuatkan iman agar xbeli lg benda2 ni...

so...
jgnlah kta menipu bab2 makanan ni sbb nk msuk perut org lain entah halal entah haram..
klu rasa nk telan benda haram jgn kacau org len..
psst.. tiada kena mengenan yg hidup or dh mati..

inilah dia contoh2 cucuk2 yg aku ckpkan. sila berhati2 bila mkn benda cmni sbb takut org menipu padahnya pada kita yg menelannya ni.. mudarat badan kau.. bru kau tau.. funya fasal memasing lahhhhh.....


yong tau fu ni ... bt perut aku lapao la pulok! aishh..



sekain..
eh..
sekian......

Assalamualaikum w.b.t.

........

No comments:

Post a Comment